Breaking

Κυριακή, 19 Σεπτεμβρίου 2021

Έλλειψη βιταμίνης Β12: Τα κύρια συμπτώματα -Σε ποιες τροφές θα την βρείτε –Συμπτώματα έλλειψης

Τη βιταμίνη Β12 δεν μπορεί να τη συνθέσει ο οργανισμός και πρέπει να λαμβάνεται μέσω της διατροφής ή συμπληρωμάτων.

Οι ημερήσιες ανάγκες για έναν υγιή ενήλικα ανέρχονται στα 2,4 μικρογραμμάρια, ποσότητα που πολλοί, και ειδικά όσοι ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή, δεν λαμβάνουν.

Ο λόγος είναι ότι η Β12 δεν υπάρχει στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης, αλλά μόνο στο κόκκινο κρέας, στα αυγά, στα πουλερικά, στα γαλακτοκομικά και σε άλλα ζωικά προϊόντα.

Παθήσεις που εμποδίζουν την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, όπως η κοιλιοκάκη και η νόσος του Crohn, συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο έλλειψης Β12.

Η έλλειψη της βιταμίνης Β12 μπορεί να αργήσει να εκδηλωθεί. Τα συμπτώματα είναι αρχικά πολύ ήπια και σταδιακά επιδεινώνονται.

Η βιταμίνη Β12 κάνει πολλά πράγματα για το σώμα σας. Τα πιο σημαντικά είναι ότι συμβάλλει σημαντικά στην παραγωγή του DNA και των ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Δεδομένου ότι το σώμα σας δεν παράγει βιταμίνη Β12, θα πρέπει να την πάρετε από τροφές ζωικής προέλευσης, ή από συμπληρώματα διατροφής και, μάλιστα, σε τακτική βάση. Το πόση ακριβώς βιταμίνη Β12 χρειάζεστε και οι διαιτητικές πηγές από τις οποίες πρέπει να την πάρετε εξαρτάται από την ηλικία, τη διατροφή σας, τυχόν ιατρικές παθήσεις και από το τι φάρμακα ενδεχομένως παίρνετε.

Συμπτώματα έλλειψης σε βιταμίνη Β12

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Β12 μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία. Μια ήπια ανεπάρκεια μπορεί να μην προκαλέσει και κανένα σύμπτωμα. Αλλά αν δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί αργότερα να προχωρήσει και να προκαλέσει συμπτώματα όπως:

  • Αδυναμία, κόπωση ή ζαλάδα
  • Ταχυπαλμία και δύσπνοια
  • Χλωμό δέρμα
  • Δυσκοιλιότητα, διάρροια, απώλεια της όρεξης, ή αέρια
  • Νευρικές διαταραχές, όπως μούδιασμα, ή μυρμήγκιασμαμυϊκή αδυναμίακαι προβλήματα με τα πόδια
  • Απώλεια όρασης
  • Ψυχικά προβλήματα, όπως κατάθλιψηαπώλεια μνήμης, ή αλλαγές στη συμπεριφορά

Αν νομίζετε ότι έχετε συμπτώματα από ανεπάρκεια σε βιταμίνη Β12, είναι σώφρον να ενημερώσετε σχετικά το γιατρό σας για μια εξέταση αίματος, προτού προβείτε σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια.

Οι τροφές με την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β12

  • Αχιβάδες: 84,1 μικρογραμμάρια (μγρ) ανά 85 γραμμάρια (γρ)
  • Στρείδια: 21,84 μγρ ανά 85 γρ
  • Μύδια: 20,4 μγρ ανά 85 γρ
  • Κάβουρας: 10,3 μγρ ανά 85 γρ
  • Σαρδέλες: 7,6 μγρ ανά 85 γρ
  • Σολομός: 4,8 μγρ ανά 85 γρΤόνος: 2,5 μγρ ανά 85 γρ
  • Μπακαλιάρος: 1,8 μγρ ανά 85 γρ
  • Βοδινό κρέας: 1,3 μγρ ανά 85γρ
  • Γάλα: 1,2 μγρ ανά φλιτζάνι
  • Γιαούρτι: 1,1 μγρ ανά 225 γρ
  • Αυγά: 0,6 μγρ ανά αυγό
  • Κοτόπουλο: 0,3 μγρ ανά 85 γρ

Οι βασικές ιδιότητες της Β12 είναι οι εξής:

  • συμβάλλει στη σύνθεση του μυελού των οστών
  • συμβάλλει στη δημιουργία λευκών και ερυθρών αιμοσφαιρίων
  • παίζει ενεργό ρόλο στη δημιουργία της αιμοσφαιρίνης
  • πρόλαμβάνει την αναιμία
  • συμβάλλει στη σύνθεση του DNA και RNA
  • υποστηρίζει την εύρυθμη λειτουργία του νευρικού συστήματος
  • μετριάζει τα συμπτώματα της κατάθλιψης
  • συμβάλλει στο μεταβολισμό των σακχάρων από τις τροφές
  • συμβάλλει στην παραγωγή ενέργειας από τις τροφές που τρώμε
  • συμβάλλει στην καλή υγεία των μαλλιών, των νυχιών και του δέρματος
  • ενισχύει τη δράση του φολικού οξέως
  • προφυλάσσει από βλάβες του καρδιαγγειακού συστήματος

Παρατεταμένη ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 προκαλεί σοβαρές βλάβες, μη αναστρέψιμες στο νευρικό σύστημα. Δεν είναι τυχαίο πως οι ασθενείς με νόσο Αλτσχάϊμερ παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Β12 στις αιματολογικές εξετάσεις.
Τα συμπτώματα υποχωρούν μόλις χορηγηθεί βιταμίνη Β12

Η συνιστώμενη δοσολογία (NRV) για τους ενήλικες (άνδρες και γυναίκες) είναι 2,5 μικρογραμμάρια. Η υπερδοσολογία δεν προκαλεί σοβαρές παρενέργειες καθώς η Β12 είναι υδατοδυαλυτή βιταμίνη και η περίσσεια αποβάλλεται από τα ούρα.
Στη βιβλιογραφία αναφέρεται ότι συγκεκριμένες δοσολογίες ενδέχεται να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα σε κάποιες περιπτώσεις:
  • Ψυχικές διαταραχές: 100 εώς 500 mcg
  • ψυχικό και σωματικό στρες: 100 εώς 500 mcg
  • αναιμία (λόγω έλλειψης Β12): 250 εώς 500 mcg

Σε κάθε περίπτωση όμως, αρμόδιος για τη συνταγογράφηση είναι αποκλειστικά ο θεραπων ιατρός του κάθε ασθενή, καθώς ο κάθε ασθενείς έχει διαφορετικό προφίλ.

healthia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου