Breaking


Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022

ΘΕΜΑ ΥΓΕΙΑΣ: Ηλίαση, συμπτώματα και αντιμετώπιση

Η ηλίαση αποτελεί τον πιο κοινό τύπο θερμοπληξίας. Προκαλείται από την παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο (θερμική ακτινοβολία), η οποία, πολλές φορές, μπορεί να οδηγήσει και σε θερμική εξάντληση.  Συνήθως, παρατηρείται αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, λόγω αδυναμίας ρύθμισής της,  με αποτέλεσμα την υπερθέρμανση του οργανισμού.

Η ηλίαση μπορεί να συμβεί από:

  • Έκθεση σε ζεστό περιβάλλον.
  • Έντονη δραστηριότητα σε υψηλή θερμοκρασία.
  • Ζεστά ρούχα που εμποδίζουν τον ιδρώτα να εξατμίζεται και να δροσίζει το σώμα.
  • Κατανάλωση αλκοόλ, μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του σώματός σας να ρυθμίζει τη θερμοκρασία σας.
  • Αφυδάτωση, λόγω της αύξησης της εφίδρωσης.

Τα συμπτώματα της ηλίασης είναι χαρακτηριστικά και διαφέρουν ανάλογα το βαθμό  ηλίασης.

Ήπια μορφή 

  • Αίσθημα ζάλης
  • Συμπτώματα κόπωσης
  • Ερυθρότητα στο δέρμα
  • Προβλήματα εφίδρωσης
  • Βουητό στα αυτιά

Μέτρια μορφή

  • Δέκατα και πονοκέφαλος
  • Ναυτία
  • Εμετός
  • Γρήγορη αναπνοή
  • Τάση λιποθυμίας
  • Μυϊκή αδυναμία ή κράμπες
  • Μειωμένη εφίδρωση
  • Εγκαύματα ή φυσαλίδες στο δέρμα

Βαριά μορφή

  • Παραλήρημα και σύγχυση
  • Σπασμοί
  • Παραισθήσεις
  • Σκούρα ούρα (ένδειξη αφυδάτωσης)
  • Ωχρή επιδερμίδα
  • Υψηλός πυρετός

Πόσο διαρκεί;

Σε περίπτωση που τα συμπτώματα της ηλίασης δεν βελτιωθούν εντός μιας ώρας, είναι καλό να ζητήσετε ιατρική βοήθεια.

Ανάλογα τη βαρύτητα της ηλίασης, μπορούν να διαρκέσουν έως 2 ημέρες. Όμως, ο οργανισμός είναι πιθανό να συνέλθει από την ηλίαση από 2 μήνες έως 1 χρόνο .

Ομάδες κινδύνου

Παρόλο που όλοι διατρέχουν υψηλό κίνδυνο για ηλίαση, μετά από παρατεταμένη έκθεση, υπάρχουν ορισμένες ομάδες πληθυσμού που είναι πιο ευπαθείς. Αυτές είναι οι εξής:

  • Ηλικιωμένα άτομα
  • Παιδιά και βρέφη
  • Άτομα με καρδιαγγειακά προβλήματα
  • Άτομα με νεφρική ανεπάρκεια
  • Άτομα με σακχαρώδη διαβήτη
  • Όσοι αντιμετωπίζουν ειδικές παθολογικές καταστάσεις

Πώς να βοηθήσω κάποιον με συμπτώματα ηλίασης;

Εάν δείτε κάποιο άτομο με τα παραπάνω σημάδια που αναφέρθηκαν, ζητήστε άμεση ιατρική βοήθεια, ενώ αρχίζετε να κρυώνετε το θύμα. Ακολουθήστε αυτά τα βήματα :

  • Μεταφέρετε το άτομο σε ένα σκιερό μέρος.
  • Ψύξτε γρήγορα το θύμα, χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε μέσο διαθέτετε. Για παράδειγμα, βυθίστε το σε μια μπανιέρα με κρύο νερό ή τοποθετήστε το σε ένα δροσερό ντους, ενώ μπορείτε να το τυλίξετε με μια δροσερή πετσέτα. Παράλληλα, παρακολουθήστε τη θερμοκρασία του σώματος και συνεχίστε τις προσπάθειες ψύξης έως ότου η θερμοκρασία του σώματος κατέβει.
  • Βοηθήστε το να ενυδατωθεί με άφθονο νερό.
  • Λάβετε ιατρική βοήθεια το συντομότερο δυνατό.

Τρόποι αντιμετώπισης 

Σε περίπτωση που υπάρχει υπόνοια ή εκδηλώσετε οποιοδήποτε σύμπτωμα που σας παραπέμπει στην ηλίαση, τότε:

  • Απομακρυνθείτε απευθείας από τον ήλιο και προσεγγίστε ένα δροσερό και σκιερό μέρος. Ιδανικά επιλέξτε ένα μέρος με κλιματισμό.
  • Φροντίστε να ενυδατωθείτε άμεσα, καταναλώνοντας άφθονο νερό.
  • Δροσίστε με κρύα πανιά τον αυχένα, το πρόσωπο και γενικά το σώμα.
  • Ξαπλώστε και ανασηκώστε ελαφρά το κεφάλι.
  • Επιλέξτε ένα δροσερό μπάνιο και στη συνέχεια διατηρήστε τον οργανισμό σας επαρκώς ενυδατωμένο, καταναλώνοντας πολλά υγρά, φρούτα και λαχανικά.

Τρόποι πρόληψης

Σε κάθε περίπτωση, η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Μερικές σημαντικές οδηγίες :

  • Προσπαθήστε να μην εκτίθεστε στον ήλιο πολλές ώρες.
  • Αποφύγετε τον ήλιο μεταξύ 11πμ και 3μμ.
  • Χρησιμοποιήστε αντηλιακό με SPF30 ή περισσότερο.
  • Προσέξτε το ρουχισμό σας, επιλέξτε ελαφριά και ανοιχτόχρωμα ρούχα.
  • Ενυδατώστε τακτικά τον οργανισμό σας. Η κατανάλωση καφεΐνης και τα αλκοολούχων ποτών δεν βοηθούν στην ενυδάτωση του οργανισμού.
  • Μπορείτε να προβείτε σε λήψη ηλεκτρολυτών, οι οποίοι παράγουν ενέργεια και συνεισφέρουν στην καλύτερη ενυδάτωση του οργανισμού.
  • Σημαντική είναι, εξίσου, η τήρηση μιας ενυδατικής διατροφής, η οποία θα περιλαμβάνει πολλά φρούτα και λαχανικά, ενδεικτικά προτιμήστε το καρπούζι, το πεπόνι και τα αγγούρια.
  • Η άσκηση σε εξωτερικό χώρο με υψηλή θερμοκρασία καλύτερα να αποφεύγεται.

Άλλοι τρόποι για να αποφύγετε την ηλίαση:

  • Παρακολούθηση του χρώματος των ούρων σας. Τα πιο σκούρα ούρα είναι σημάδι αφυδάτωσης. Φροντίστε να πίνετε αρκετά υγρά για να διατηρήσετε τα ούρα πολύ ανοιχτού χρώματος.
  • Μέτρηση του βάρους σας πριν και μετά τη σωματική δραστηριότητα. Η παρακολούθηση του χαμένου βάρους του νερού μπορεί να σας βοηθήσει να προσδιορίσετε πόση ποσότητα υγρών πρέπει να πίνετε.

vita4you

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου