Breaking


Σάββατο 18 Ιουνίου 2022

Πρόταση-βόμβα του Guardian για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Share

Με την υπόθεση της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στο Μουσείο της Ακρόπολης καταπιάνεται ο αρθρογράφος Σάιμον Τζένκινς σε σχετικό δημοσίευμα της ηλεκτρονικής έκδοσης του Guardian.

Το σχετικό θέμα είχε θέσει επί τάπητος προ ημερών ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν, λέγοντας πως θα μπορούσε να υπάρξει συμφωνία για μοίρασμα.

Πώς θα μπορούσε, όμως, να γίνει κάτι τέτοιο ώστε να είναι ευχαριστημένες και οι δύο πλευρές; Ο αρθρογράφος Σάιμον Τζένκινς προσφέρει μια πρόταση: Να επιστρέψουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα -όπως τους αξίζει- και τη θέση τους στο Βρετανικό Μουσείο να πάρουν αντίγραφα 3D.

Σε δημοσίευμά του, λοιπόν, στον Guardian τονίζει για άλλη μία φορά πως τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα – δεν μοιράζεται ένα έργο τέχνης, όπως αναφέρει και αντιπροτείνει την αντικατάστασή τους στο Βρετανικό Μουσείο με αντίγραφα 3D.

Το δημοσίευμα του Guardian:

«Δεν γίνεται να τα έχουμε σε μια ψυχρή αίθουσα στο Λονδίνο»

Στο δημοσίευμά του, λοιπόν, παρουσιάζοντας την πρότασή του, αναφέρει: «Ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν, συζήτησε την πρόσφατη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Αυτό είναι μια απολύτως καλή είδηση. Δεν είναι ο πρώτος που προτείνει μια “συμφωνία για τα Μάρμαρα”, αλλά είναι ο πρώτος που προτείνει ότι “το να τα δούμε στην Αθήνα στη μεγαλοπρέπειά τους είναι κάτι θετικό που πρέπει να επιδιωχθεί”.

«Ένα πράγμα είναι σαφές: Το να έχουμε τα μισά Μάρμαρα κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης στην Αθήνα και τα άλλα μισά σε μια ψυχρή αίθουσα είναι λάθος. Δεν μοιράζεται ένα έργο τέχνης – είναι η διάσπαση ενός έργου τέχνης. Τα αριστουργήματα πρέπει να παρουσιαστούν σωστά μαζί, κι αυτό σημαίνει στον τόπο της δημιουργίας τους, στην Αθήνα. Με δανεισμό, ανταλλαγή, πώληση ή οτιδήποτε άλλο, θα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Είναι κατανοητό πως οι Έλληνες δεν έπαψαν ποτέ να εκλιπαρούν για την επιστροφή τους» συνεχίζει ο Σάιμον Τζένκινς.

Η πρόταση για αντίγραφα 3D

«Το μόνο ζήτημα είναι αν μπορεί να γίνει κάτι για να κατευναστεί η υπέρμετρη υπερηφάνεια και το ένστικτο της αποθησαύρισης του προσωπικού του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο έχει φτάσει να θεωρεί τα Μάρμαρα προσωπική του ιδιοκτησία. Υπάρχει πλέον μια σαφής απάντησε σε αυτό: Τρισδιάστατοι εκτυπωτές υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας αναπαράγουν επί του παρόντος αρκετά από τα γλυπτά του Βρετανικού Μουσείου, χρησιμοποιώντας, σύμφωνα με πληροφορίες, πέτρα από τα αρχικά λατομεία της Πεντέλης στην Ελλάδα. Αυτό συμβαίνει παρά την επίσημη καταγγελία του μουσείου. Φημολογείται ότι θα είναι δυσδιάκριτα από τα πρωτότυπα, με ελαττώματα και όλα τα υπόλοιπα».

Αυτό, σημειώνει ο Guardian, σίγουρα ανταποκρίνεται στην αισθητική απαίτηση του μουσείου να βλέπουμε τα Μάρμαρα «ανάμεσα στα μεγαλεία άλλων πολιτισμών» στο Λονδίνο. Τα μουσεία της Ευρώπης είναι γεμάτα με αντίγραφα, καλά και κακά, και το Βρετανικό Μουσείο έχει πολλά. Το ζήτημα παύει, έτσι, να είναι αισθητικό.

«Οι Έλληνες είναι παθιασμένοι με αυτά τα Γλυπτά – Οι Βρετανοί όχι»

Το θέμα περιορίζεται, επομένως, στην πολιτική. Η Ελλάδα θέλει απεγνωσμένα τα αυθεντικά «κοσμήματα του στέμματός» της να ενταχθούν στα υπόλοιπα. Αυτό δεν θα «άνοιγε» απαραίτητα την πόρτα για την επιστροφή κάθε αγγείου και κάθε πίνακα στην Ευρώπη στους τόπους προέλευσής τους, αν και το ζήτημα της επιστροφής παίζεται σήμερα παντού. Οι Έλληνες είναι παθιασμένοι με αυτά τα αγάλματα – και ειλικρινά οι Βρετανοί δεν είναι. Τα αντίγραφα μπορούν να βρίσκονται στο Λονδίνο, όχι στην Αθήνα.

Και, κλείνοντας, αναφέρει ο Guardian: «Η Ελλάδα μπορεί να πληρώσει. Μπορεί να προσφέρει αγάλματα σε αντάλλαγμα ή να διαμορφώσει κάποια έξυπνη συμφωνία συνιδιοκτησίας. Αυτό θα επιτρέψει στο μουσείο να σώσει τα προσχήματα και θα πρέπει να το κάνει. Αν μπορέσει να επιλυθεί -και είναι παράλογο να κρατάει τόσο καιρό-, τότε η Ελλάδα θα απονείμει σίγουρα στον Όσμπορν το Βραβείο Βύρωνα για τον φιλελληνισμό του. Θα το άξιζε».

zougla.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου