
Μια νέα τάση έχει αρχίσει να εξαπλώνεται με ραγδαίους ρυθμούς στους εφήβους των ΗΠΑ – και σύντομα ίσως και παγκοσμίως: το νέο «κολλητάρι» των εφήβων δεν είναι πια συμμαθητής ή φίλος από τη γειτονιά, αλλά… ένα chatbot τεχνητής νοημοσύνης (AI).
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Common Sense Media, πάνω από το 70% των Αμερικανών εφήβων έχουν συνομιλήσει με κάποιο AI chatbot, με τα πιο δημοφιλή να είναι τα Character.AI, Replika και ChatGPT. Πολλοί από αυτούς χρησιμοποιούν αυτές τις εφαρμογές τακτικά, ακόμη και σε καθημερινή βάση, για να ζητήσουν συμβουλές, παρηγοριά ή συναισθηματική στήριξη.
Τα chatbots δεν κουράζονται, δεν απορρίπτουν και δεν κρίνουν. Αντίθετα, ανταποκρίνονται με ενσυναίσθηση, θετικότητα και συνεχή επιβεβαίωση των συναισθημάτων του χρήστη. Αυτός ο ψηφιακός «τέλειος φίλος» φαίνεται να καλύπτει ψυχολογικά κενά, ειδικά σε εφήβους που βιώνουν μοναξιά, άγχος ή κοινωνική απομόνωση.
Ωστόσο, η ευκολία με την οποία τα bots «δένουν» συναισθηματικά με τους εφήβους, προκαλεί έντονη ανησυχία σε ψυχολόγους, παιδαγωγούς και γονείς.
Η εφηβεία είναι καθοριστική περίοδος ανάπτυξης της προσωπικότητας και των κοινωνικών δεξιοτήτων. Η υποκατάσταση των ανθρώπινων σχέσεων με ψηφιακές μπορεί να οδηγήσει σε:
Συναισθηματική εξάρτηση από το AI
Απομόνωση από τον φυσικό κοινωνικό κύκλο
Δυσκολίες στις πραγματικές διαπροσωπικές σχέσεις
Επιπλέον, ορισμένα chatbots επιτρέπουν πρόσβαση σε ακατάλληλο ή ευαίσθητο περιεχόμενο, ακόμα και σε ανηλίκους, λόγω ανεπαρκούς εποπτείας ή έλλειψης ηλικιακών φραγμών.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί
Ενημέρωση για τη σωστή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης
Δημιουργία χώρων εμπιστοσύνης για συζήτηση των παιδιών με ενήλικες
Προώθηση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης μέσα και έξω από το σχολείο
Έλεγχος και ρύθμιση χρόνου οθόνης και χρήσης εφαρμογών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου