Breaking


Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025

Νέα ώθηση για την επαναλειτουργία του Σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο – Ελβετικό ενδιαφέρον και ανάγκη για χρηματοδότηση της μελέτης βιωσιμότητας

 


Η συζήτηση για την επαναλειτουργία του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου αποκτά πλέον νέα δυναμική, μετά τη σημερινή συνάντηση της ελληνοελβετικής πρωτοβουλίας με τον Δήμαρχο Καλαμάτας, Θανάση Βασιλόπουλο. Η αντιπροσωπεία, με επικεφαλής τον Ελβετό Πρέσβη Stefan Estermann, παρουσίασε αναλυτικά την πρότασή της για την επανεκκίνηση του έργου, τονίζοντας την ανάγκη άμεσης χρηματοδότησης της μελέτης βιωσιμότητας και του business plan, τα οποία εκτιμώνται στα 400.000 ευρώ.

Ισχυρό ελβετικό ενδιαφέρον
Στο τραπέζι πλήρης τεχνική υποστήριξη από Ζυρίχη και ΕΜΠ

Ο Πρέσβης της Ελβετίας, συνοδευόμενος από εξέχοντα μέλη της πρωτοβουλίας, όπως η Λυδία Καρρά (ΕΛΛΕΤ), η Ειρήνη Φρεζάδου (πολεοδόμος) και ο Πρόεδρος των Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας Ηλίας Νταίβις, παρουσίασαν στον Δήμαρχο ένα ολοκληρωμένο όραμα αναβίωσης της γραμμής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία τους, κορυφαία στελέχη του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου είναι έτοιμα να αναλάβουν τη μελέτη, φέρνοντας σύγχρονη ευρωπαϊκή τεχνογνωσία σε ένα έργο μεγάλης ιστορικής και αναπτυξιακής σημασίας.

Η ελβετική πλευρά, έχοντας ήδη συγκεντρώσει σημαντικά δεδομένα που λειτουργούν ως προμελέτη, θεωρεί ότι η Πελοπόννησος διαθέτει μια σιδηροδρομική υποδομή αξίας 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία δεν πρέπει να παραμένει ανενεργή.

Ο Δήμαρχος Καλαμάτας: «Υπάρχει πολιτική βούληση
Ο σιδηρόδρομος είναι στόχος του Κλιματικού Συμβολαίου»

Ο Δήμαρχος Καλαμάτας υπογράμμισε ότι η τοπική αυτοδιοίκηση στηρίζει απόλυτα το εγχείρημα, υπενθυμίζοντας την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου υπέρ της επαναλειτουργίας της γραμμής.

Εξήγησε επίσης ότι ο σιδηρόδρομος αποτελεί κεντρικό άξονα στη στρατηγική της πόλης, η οποία συμμετέχει στις 100 Έξυπνες και Κλιματικά Ουδέτερες Πόλεις της Ευρώπης.

Ο Δήμαρχος πρότεινε να υπάρξει άμεση ενημέρωση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Δημήτρη Πτωχού, ενώ η αντιπροσωπεία ετοιμάζεται να απευθυνθεί και στο Υπουργείο Μεταφορών, ώστε να εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση.

Οι προτεινόμενες γραμμές:
Κόρινθος–Ναύπλιο και Καλαμάτα–Διαβολίτσι στο πρώτο στάδιο

Η πρωτοβουλία εισηγείται την επαναλειτουργία δύο βασικών τμημάτων:

  • Κόρινθος – Ναύπλιο

  • Καλαμάτα – Διαβολίτσι

Οι γραμμές αυτές θα μπορούν να λειτουργούν διπλά:
τόσο για επιβατική μεταφορά όσο και για τουριστική χρήση.

Πρόκειται για διαδρομές με ισχυρό πολιτιστικό και τουριστικό ενδιαφέρον, οι οποίες, όπως τονίζεται, θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν την κινητικότητα και την οικονομία της Πελοποννήσου.

Υπογραμμίστηκε ωστόσο πως ορισμένα ορεινά τμήματα, όπως το Άργος – Διαβολίτσι, παρουσιάζουν τεχνικές δυσκολίες λόγω κατολισθήσεων, χωρίς όμως να αποκλείεται η μελλοντική αξιοποίησή τους.

Σύγχρονα τρένα, νέες τεχνολογίες και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Η αντιπροσωπεία παρουσίασε και το τεχνολογικό πλαίσιο της πρότασης, το οποίο περιλαμβάνει:

  • σύγχρονα ηλεκτρικά τρένα με μπαταρίες,

  • μελλοντική δυνατότητα ένταξης τρένων υδρογόνου,

  • επιδοτήσεις από την Ε.Ε. που φτάνουν έως και 100% για μετατροπές σε μηδενικού αποτυπώματος οχήματα.

Παράλληλα, έγινε αναφορά στην πρόσφατη αρνητική απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μετατροπή της γραμμής Κόρινθος–Καλαμάτα σε ποδηλατόδρομο, γεγονός που ενισχύει το επιχείρημα ότι η σιδηροδρομική υποδομή πρέπει να αξιοποιηθεί.

Η “κληρονομιά” της Πελοποννήσου που μπορεί να ξαναζωντανέψει

«Ο σιδηρόδρομος είναι η ιστορική κληρονομιά της Πελοποννήσου» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρέσβης Estermann, σημειώνοντας ότι ήδη υπάρχει διεθνές ενδιαφέρον για πολιτιστικές διαδρομές με τρένο στην περιοχή.

Με δεδομένη την καλή κατάσταση μεγάλου μέρους της γραμμής και την ύπαρξη μηχανοστασίου στην Καλαμάτα, η επανέναρξη της λειτουργίας κρίνεται από την ελβετική πλευρά απολύτως εφικτή.

Επόμενο βήμα: εξασφάλιση χρηματοδότησης
Το κρίσιμο σημείο του εγχειρήματος

Το μεγάλο στοίχημα πλέον είναι η εξεύρεση των 400.000 ευρώ για τη μελέτη βιωσιμότητας και το συνοδευτικό business plan, τα οποία θα αποτελέσουν τον «οδικό χάρτη» για την επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου.

Η πρωτοβουλία αναμένεται να συνεχίσει τις επαφές με:

  • την Περιφέρεια Πελοποννήσου,

  • το Υπουργείο Μεταφορών,

  • και άλλους θεσμικούς φορείς,

με στόχο να «κλειδώσει» το χρηματοδοτικό πλαίσιο που θα επιτρέψει στο έργο να περάσει από το όραμα στην πράξη.

Όλα δείχνουν πως η Πελοπόννησος βρίσκεται μπροστά σε μια ιστορική ευκαιρία – ίσως τη σημαντικότερη για το μέλλον του σιδηροδρόμου της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου