Τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση ανοίγει o όμιλος της Motor Oil, θέτοντας σε λειτουργία το πρώτο υδρογονάδικο, με το εμπορικό σήμα της θυγατρικής Avin.
Όπως σημειώνει ρεπορτάζ, το πρώτο, δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα και ένα από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, βρίσκεται στους Αγ. Θεοδώρους και αναμένει τα πρώτα οχήματα υδρογόνου για να τα τροφοδοτήσει με το καύσιμο του μέλλοντος. Επί του παρόντος και μέχρι να ολοκληρωθεί η επένδυση παραγωγής πράσινου υδρογόνου στο διυλιστήριο της Κορίνθου, το υδρογόνο για την τροφοδοσία του πρατηρίου μεταφέρεται με κοντέινερ από τη Βιέννη και αποθηκεύεται στις εγκαταστάσεις του πρατηρίου.
Στην ουσία είναι ένα πιλοτικό εγχείρημα ανοίγματος της αγοράς υδρογονοκίνησης στην Ελλάδα, αφού ο εφοδιασμός με καύσιμο αποτελεί προϋπόθεση για την αγορά υδρογονοκίνητων οχημάτων και αντίστροφα. Κάτι σαν «την κότα και το αυγό», όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά χθες κατά την παρουσίαση του πρατηρίου τα στελέχη της Motor Oil.
Πρόκειται για ένα από τα τρία πρατήρια υδρογόνου που σχεδιάζει να δημιουργήσει η Motor Oil στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής της για την ανάπτυξη αλυσίδας αξίας υδρογόνου, που ξεκινάει από την παραγωγή πράσινου καυσίμου στον χώρο του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων και φθάνει έως την προσφορά στον τελικό καταναλωτή μέσω των πρατηρίων.
Ενα δεύτερο πρατήριο θα κατασκευαστεί στο Θριάσιο και ένα τρίτο στην Ακράτα.
Το πρατήριο υδρογόνου στους Αγ. Θεοδώρους είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport και το πρώτο έργο που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα μας.
Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 3 εκατ. ευρώ. Στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης ο Δήμος Λουτρακίου και η Ολυμπία Οδός, που έχουν δεσμευτεί για την αγορά υδρογονοκίνητων οχημάτων, ενώ στην ανάπτυξη της νέας αγοράς συμβάλλουν και οι ΟΣΥ με την αγορά 50 υδρογονοκίνητων λεωφορείων.
Το υδρογόνο είναι το στοίχημα που καλείται να κερδίσει η Ευρώπη για την ολοκλήρωση της ενεργειακής μετάβασης σε τομείς της βαριάς βιομηχανίας και στις μεταφορές βαρέων οχημάτων, όπου ο εξηλεκτρισμός είναι δύσκολος και η Motor Oil πρωταγωνιστεί σε αυτό το στοίχημα επενδύοντας σε όλη την αλυσίδα αξίας υδρογόνου.
Κατά τη χθεσινή παρουσίαση τα στελέχη της Motor Oil, απαντώντας σε επίμονες ερωτήσεις για το εάν υπάρχει αγορά υδρογόνου στην Ελλάδα, ανέφεραν χαρακτηριστικά πως πρόκειται για κάτι πρωτοποριακό, αλλά όσο δημιουργείται προσφορά θα ενισχύεται και η ζήτηση. Ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη, είπε ο γενικός διευθυντής της Avin Oil Γιάννης Ραπτάκης, ενώ ο γενικός διευθυντής της Coral Gas, Παναγιώτης Χαριτόπουλος πρόσθεσε: «Τα καύσιμα είναι πλήρως συμβατά με το DNA της εταιρείας μας, και άρα για εμάς είναι ένα φυσικό μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε».
Οπως εξάλλου τόνισε ο Γιώργος Χατζημαρκάκης, CEO της Hydrogen Europe, που παραβρέθηκε στη χθεσινή εκδήλωση της Motor Oil, σύμφωνα με τους μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς της Ε.Ε. στην Ελλάδα θα μπορούσαν να δημιουργηθούν μέχρι και 20 πρατήρια υδρογόνου και στην Ευρώπη συνολικά 380. Αυτή τη στιγμή σε όλο τον κόσμο λειτουργούν 1.150.
Το υψηλό κόστος παραμένει η μεγαλύτερη πρόκληση για την υδρογονοκίνηση, η οποία ωστόσο παρουσιάζει σειρά πλεονεκτημάτων έναντι της ηλεκτροκίνησης. Ενα όχημα υδρογόνου ανεφοδιάζεται σε 3-5 λεπτά, όπως ένα παραδοσιακό όχημα με βενζίνη ή ντίζελ.
Αντιθέτως, η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος με μπαταρία έχει μεγαλύτερη διάρκεια, ανάλογα με τη δυναμικότητα του φορτιστή.
Τα οχήματα υδρογόνου μπορούν να προσφέρουν αυτονομία 500-700 χλμ. ή και περισσότερο. Αυτό τα καθιστά κατάλληλα για μακρινές αποστάσεις και επαγγελματική χρήση (π.χ. ταξί, φορτηγά).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου